Aklınızda süper ve çok karlı olabileceğini düşündüğünüz bir iş fikriniz olabilir. Ancak sıfırdan bir girişim kurmak ve bir fikri hayata geçirmek kolay bir iş değil. Fikrinizine güvenseniz dahi, bunu hayata geçirmeden önce kendinize bazı sorular sormanız gerekiyor.
Bir projeye adım atmadan önce, kendinize sorular sormanız ve bu soruların yanıtlarının sizi tatmin etmesi, projeyi uzun soluklu bir şekilde ayakta tutmanızı ve daha motive bir şekilde çalışmanızı sağlar. Bu yazıda da işinizi hayata geçirmeden önce kendinize sormanız gereken sorular üzerinde duracağız.
Bir sorunu çözüyor musunuz?
Fikriniz, tüketicilerin yaşadıkları bir sorunu çözüyor mu? Bu fikir, onlara para ve zaman kazandırıyor mu? Ya da onların yaşadıkları bir sorunu ortadan kaldırarak onların hayatlarına bir kolaylık getiriyor mu? Başka bir deyişle, fikriniz bir başkasının hayatını daha kolay hale getiriyor mu? Fikriniz bir sorunu ortadan kaldırmıyorsa, zaman ve para kaybına neden olabilir.
Bu sorunu çözen kaç kişi var?
Fikriniz, bir sorunu çözüyor olabilir. Peki, bunu sizden önce düşünen ve hayata geçiren kaç kişi bulunuyor? Başkalarının bu sorunun üzerine yoğunlaşması, sektörde rekabet olduğunu gösterecektir. Eğer bu sorunun üzerine yoğunlaşan başka firmalar bulunuyorsa, bu firmalar bu çözümü nasıl pazarlıyorlar?
Çözümünüz ne kadar özel? Bu çözümle rakiplerinize bir üstünlük kurabilir misiniz?
Pazarda bu soruna odaklanan başka kişiler olabilir; ancak siz bu çözümü nasıl bir şekilde sunuyorsunuz? Size özel bazı özellikleriniz var mı? Bu farklılığınız, rekabette size bir üstünlük sağlayacak mı? Yoksa rakiplerinizden bir farkınız olmayacak mı? Eğer böyleyse, çözümünüzü geliştirmek için bazı çalışmalar yapmanız gerekebilir. Rakiplerinizden daha iyi bir hizmet sunmuyorsanız, bu rekabette onlarla baş etmeniz zor olabilir.
Pazardaki rekabet ne durumda?
Başka bir deyişle, sizinle aynı işi yapan kaç farklı firma bulunuyor. Sektördeki rekabet oranı yüksek mi? Yüksek rekabet olan bir sektörde, sıfırdan bir iş kurmak oldukça zorlu bir süreç olacaktır ve bu nedenle de işinize birçok alanda yatırım yapmanız gerekir. Eğer çözümünüz, diğer firmaların sunduğundan daha iyiyse, bunu öne çıkartmak için pazarlama çalışmaları yapmanız gerekebilir ve bu durumda da pazarlama bütçenizi artırmanız gerekebilir.
Pazarın durumu nasıl?
Pazardaki rekabet oranının yanı sıra, pazarın durumu da oldukça önemli. Henüz kimsenin yönelmediği bir alana yatırım yapmak, müşteri bulmanızı zorlaştırabilir. Bu sorunun çözümü için, pazarda bir talep var mı? Eğer pazarda belli bir talep varsa, bu talebi karşılayan firmalar da vardır ve bu da sizin pazara giriş maliyetinizi artırabilir. Öncelikle bu araştırmaları da yapmanız gerekir.
Önümüzdeki 10 yıl içerisinde pazar gelişecek mi?
Yatırım yapmayı planladığınız pazarın uzun vadedeki durumunu da incelemelisiniz. Bu pazar, önümüzdeki 10 yıl içerisinde nasıl bir duruma gelecek? Buradaki talep artacak mı yoksa düşecek mi? Uzun vadede gelişmeyecek bir pazara yatırım yapmak da sizin hem zaman hem de para kaybetmenize neden olabilir.
Sektöre giriş ücretleriniz ne olacak?
Sektöre giriş yaparken, ne kadarlık bir sermayeye ihtiyacınız olacak? İşinizin kurulumu, hizmetinizin ya da ürününüzün geliştirilmesi, altyapı ihtiyaçları, yazılımlar ve bunun gibi birçok masrafınız ortaya çıkacaktır ve öncelikle bu masrafların ne kadar olacağını ve ne kadarlık bir sermayeye ihtiyacınız olacağını araştırmalısınız. Bu araştırmaları yapmadan bir atılım yapmak yolun yarısında tökezlemenize neden olur.
Yasal zorunluluklar ya da engeller bulunuyor mu?
Fikrinizi hayata geçirmeden önce yasal zorunluluk ya da engelleri araştırdınız mı? Yatırım yapmayı planladığınız sektöre, devlet tarafından uygulanan ekstra zorunluluklar ya da yasal prosedürler bulunuyor mu? Bulunuyorsa bunları karşılayabilecek kapasiteye ve yetkiye sahip misiniz? Pazar araştırması sırasındaki önceliklerinizden biri de bu yasal zorunlulukları araştırmak olmalı.
Bu işi yapabilecek teknik bilgiye sahip misiniz?
Aklınızdaki fikri hayata geçirirken birçok farklı konuda bilgi sahibi olmanız gerekecektir. Fikri yönetebilir ve işler hale getirebilirsiniz; ancak bunların yanı sıra pazarlama, altyapı çalışmaları, satış ve benzeri birçok farklı alanda da çalışmalar olacaktır. Bunların hepsinin altından kalkabilecek misiniz? Yoksa bunları yaptırabileceğiniz bir ekibiniz bulunuyor mu?